Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
De marketingtrends evolueren, zoals we inmiddels maar al te goed weten, harder dan ooit tevoren. In een tijd waar verandering de enige constante lijkt, belooft ook 2025 weer meer dan genoeg dynamiek en ontwikkelingen die marketeers zullen uitdagen en inspireren. En terwijl bedrijven zich moeten aanpassen aan een steeds digitaler wordend landschap, is transparantie, purpose en slimme doch oprechte klantenbinding belangrijker dan ooit.
Traditiegetrouw is het tijd voor een overzicht van de belangrijkste marketingtrends, recente ontwikkelingen, technologische innovaties en veranderend consumentengedrag – marketingfacetten waar je als merk of bedrijf in 2025 gegarandeerd mee te maken krijgt. En we weten allemaal: een goede voorbereiding is het halve werk!
Snel naar:
AI-gestuurde chatbots combineren de personalisatie waar consumenten naar verlangen met de technologie van de toekomst. In een enquête onder B2B-marketeers geeft 82% aan dat AI-chatbots een zeer waardevol hulpmiddel zijn in hun huidige verkoop- en marketingstrategie.
Ook het gebruik van WhatsApp door bedrijven blijft groeien. Via dit platform met twee miljoen wereldwijde gebruikers kunnen bedrijven leads en conversies stimuleren en klanten overal bereiken en te woord staan. Zo kunnen ze de service bieden waarmee ze stevige en langdurige klantrelaties opbouwen. Tevens kunnen marketeers het platform gebruiken om herinneringen met klanten te delen en om ze hyper-relevante promoties te bieden.
Ook Facebook Messenger blijft een van de topplatforms voor chatbots. Er zijn meer dan 300.000 actieve chatbots op Messenger en elke maand worden er meer dan 8 miljard berichten tussen bedrijven en consumenten verstuurd.
Immersive AR- en VR-technologieën zitten stevig in de lift en de afgelopen tijd is het publiek er steeds vertrouwder mee geraakt. Hierdoor sijpelt het gebruik ervan steeds verder door in het dagelijkse leven van de consument. In de komende jaren zullen ze een nóg belangrijkere rol spelen, waarbij ze de klantervaring steeds verder zullen optimaliseren.
Enkele voorbeelden van toenemende immersive toepassingen zijn:
Sommige dingen veranderen, maar sommige dingen ook niet. Zo kijken mensen bij het maken van een keuze nog altijd graag naar elkaar. Om die reden is influencer marketing niet meer iets bijzonders dat alleen voor grote bedrijven is weggegeld. Deze manier van communiceren is inmiddels een vaste waarde aan het worden voor zowel kleine als grote merken, vooral in de B2C-sector. Statista meldt dan ook dat de uitgaven aan influencer marketing tegen het einde van dit jaar naar verwachting 35 miljard dollar zullen bedragen.
Bij goed gekozen influencers is de sterke ROI wat het een aantrekkelijke optie maakt. In een enquête zei 48% van de marketeers dat influencer marketing een betere of veel betere ROI heeft dan andere marketingkanalen. Uit een andere enquête bleek dat influencer marketing voor elke geïnvesteerde dollar gemiddeld het vijfvoudige aan waarde oplevert.
Ja, je wordt er al mee doodgegooid, dus we wilden `m eigenlijk bijna niet noemen… maar je kunt `m ook niet níet noemen, dus hier is ‘ie dan: AI. Het gebruik van AI onder bedrijven is in 2024 exponentieel toegenomen en dat zal in 2025 niet anders zijn. Uit een recent rapport van Salesforce blijkt dat 75% van de marketeers al experimenteert met AI of AI volledig heeft geïmplementeerd in hun werkprocessen. Interessant is dat hetzelfde rapport AI-toepassingen aanhaalt als zowel de grootste prioriteit als de grootste uitdaging van de ondervraagde marketeers.
Omdat AI op heel veel manieren kan worden toegepast, zal de relevantie en de omvang van het gebruik per bedrijf verschillen. Wel zien wij een overkoepelende en aanhoudende focus op AI in marketingstrategieën en klantervaring. Bedrijven zullen steeds meer gepersonaliseerde ervaringen leveren door data te gebruiken om consumentengedrag te analyseren en te voorspellen. Dit betekent dat producten en diensten op maat kunnen worden aangeboden, afgestemd op de individuele behoeften van de consument.
Eén van de trends die richting 2025 heel hard aan het groeien is, is visual search. Nu AI al behoorlijk wat kan, groeit onder de consumenten ook de vraag naar visual search. Een rapport toonde aan dat 74% van de consumenten zegt dat zoekopdrachten op basis van tekst inefficiënt zijn voor hun behoeften. Vooral millennials willen visueel zoeken – 62% geeft aan daar de voorkeur aan te geven, boven welke andere nieuwe technologie dan ook.
De adverteerders hebben het al omarmd, maar een artikel van de Londense uitgever Raconteur meldt dat slechts 8% van de gespecialiseerde retailmerken een visual search functie in hun apps heeft geïntegreerd. Wel rapporteerde deze studie dat 35% van de marketeers van plan is om binnenkort visuele zoekopdrachten te optimaliseren. Een heel goed idee, daar de markt voor beeldherkenning tegen 2025 naar verwachting om en nabij de 53 miljard dollar waard zal zijn.
Hoewel Google Lens één van de populairste visuele zoekapps is die beschikbaar is, is Pinterest Lens mogelijk zelfs nóg indrukwekkender. Het kan meer dan 2,5 miljard objecten herkennen en het platform kan consumenten direct van visuele zoekopdracht naar aankoop leiden.
Om content en advertenties te personaliseren, heb je als marketeer data nodig. Maar die data is steeds minder goed verkrijgbaar nu zowel Apple als Google gestaag bezig zijn met het uitfaseren van de third party cookies – een van de belangrijkste manieren waarop bedrijven consumentgegevens verzamelen.
Tegelijkertijd zijn ook de consumenten steeds bewuster van hun gegevens en maken zich steeds meer zorgen over hun privacy. Het zoekvolume voor ‘gegevensprivacy’ is in de afgelopen vijf jaar verdubbeld en het Pew Research Center meldt dat meer dan 80% van de Amerikanen de risico’s van het verzamelen van gegevens door bedrijven zwaarder vindt wegen dan de voordelen. Ook blijkt uit een onderzoek van Google dat 73% van de mensen online hulpmiddelen gebruikt om hun privacy te beschermen.
Een steeds belangrijker wordend alternatief voor marketeers is de first-party data. Dat is data die een bedrijf direct van zijn klanten verzamelt. Search Engine Journal meldt dat 36% van de marketeers zegt dat gegevens van de aankoopgeschiedenis van klanten in de nabije toekomst de meest waardevolle first-party data zal zijn. Andere waardevolle databronnen zijn social mediaprofielen, websiteregistraties, enquête-resultaten en het gebruik van mobiele apps. Goed geïntegreerde first-party data heeft aangetoond dat het dubbele inkomsten kan genereren uit een enkele advertentieplaatsing of communicatie.
Ook in 2025 verwachten consumenten in toenemende mate dat bedrijven en merken transparant en ethisch te werk gaan. Duurzaamheid zal een belangrijk onderscheidend kenmerk blijven en de bijbehorende marketingcampagnes moeten blijk geven van oprechte betrokkenheid bij sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid en het milieubewustzijn.
Volgens een rapport van Nielsen zegt 73% van de consumenten dat ze hun koopgedrag zouden aanpassen om producten te kopen van merken die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Dit is een duidelijk signaal dat merken gevolgen zullen ondervinden als ze hun ecologische en sociale verantwoordelijkheid niet serieus nemen.
Daarnaast weet Cone Communications te vertellen dat 88% van de consumenten loyaler is aan bedrijven met een sociale of milieubewuste missie. Merken die een duidelijk purpose-driven marketingbeleid voeren, kunnen daardoor niet alleen hun klantloyaliteit vergroten, maar ook nieuwe klanten aantrekken die deze waarden delen. Door proactief duurzame praktijken te communiceren en te integreren in hun bedrijfsvoering, kunnen bedrijven zich onderscheiden van de concurrentie en tegelijkertijd een positieve impact op de wereld maken.
Daar waar de consument vroeger al zijn vragen aan Google, Yahoo of AltaVista stelde, nemen social search en generative search het stokje van de traditionele zoekmachines steeds verder over. In praktijk betekent dit dat de gebruiker steeds vaker social media en generative AI de vragen stelt waar hij direct het antwoord op wil weten. Anders dan Google, die zoekresultaten weergeeft waar je zelf verder in moet zoeken, geven social search en generative search direct een passende suggestie of het antwoord op de vraag (al dan niet feitelijk correct – want dit wil vooral bij generative AI nog wel eens anders zijn). En gemak dient de mens, dus het gaat de vindmachines voor de wind. Terwijl de werkende professional de voorkeur aan generative AI geeft, verkiest GenZ, volgens Forbes, TikTok en Instagram boven Google.
Maar liefst 76% van de consumenten maakt gebruik van social media om nieuwe plekken, producten en merken te ontdekken.
Volgens een recente studie zullen merken die user generated content (UGC) in hun marketingcampagnes opnemen, een stijging van 25% in betrokkenheid ervaren. Bovendien geeft 60% van de gebruikers aan dat zij content voor een merk zouden creëren als ze weten dat dit op prijs wordt gesteld. En het is zeker een goed idee om dit als merk aan je klanten te vragen, want door gebruikers gegenereerde video’s op YouTube worden tien keer vaker bekeken dan video’s die door merken zijn geproduceerd.
Volgens Join Brands hebben video-advertenties die user generated content bevatten een 400% hogere klikfrequentie dan traditionele advertenties, omdat kopers deze meer vertrouwen dan door merken geproduceerde content. Tevens melden ze dat maar liefst 90% van de consumenten hun aankoopbeslissing op UGC baseert.
Video zal ook in 2025 de meest essentiële vorm van digitale marketing blijven. Of het nu korte, ‘snackable’ clips op platforms zoals TikTok of uitgebreide, diepgaande tutorials op YouTube betreft, videocontent is here to stay. De formats kunnen evolueren, maar de kracht van video om de aandacht van de doelgroepen te grijpen en vast te houden blijft onovertroffen.
Volgens een rapport van Wyzowl zegt 87% van de marketeers dat video hen direct heeft geholpen om de verkoop en leads te verhogen en dat zal in 2025 alleen maar verder toenemen. Wyzowl vermeldt ook dat 89% van de consumenten meer videocontent van merken wil zien, wat een duidelijk teken is dat video’s een geliefd en boeiend medium voor doelgroepen zijn geworden. Dit betekent overigens niet dat de consument meer advertenties op sociale media wil zien. Een merk of bedrijf moet middels video’s ook en voorál informatieve en educatieve content bieden, zoals webinars, productdemonstraties en case study-video’s.
Location based marketing – oftewel marketing die gebaseerd is op de geografische gegevens van het publiek – wint bij ondernemers met fysieke winkels steeds meer aan populariteit nu steeds meer bedrijven het belang van een sterke lokale aanwezigheid erkennen. Door de beschikbare locatiegegevens te verzamelen, te analyseren en op het juiste moment in te zetten, kunnen bedrijven een specifieke doelgroep op het juiste moment met hun boodschap bereiken. Denk bij een effectieve location based marketingstrategie aan lokale content, locatie-afhankelijke advertenties en specifieke zoektermen. Maar ook aan mobiele promotie-acties en push-berichten wanneer een potentiële klant de fysieke winkel nadert.
Het grootste voordeel van location based marketing is dat marketeers hun klanten kunnen begrijpen op basis van hun werkelijke interesses in de echte wereld. Dit verschilt van de gebruikelijke targeting op basis van demografische gegevens of online marketing op basis van cookies. In plaats van doelgroepen te creëren op basis van veronderstelde interesses door websitebezoeken, likes of volgers op sociale media, hebben marketeers die gebruikmaken van de geografische gegevens meer vertrouwen in de relevantie van hun doelgroepen, aangezien deze klanten daadwerkelijk de plekken van hun interesse hebben bezocht.
De bovenstaande marketingtrends geven een duidelijk beeld van hoe het speelveld opnieuw wordt gedefinieerd door technologie en maatschappelijke verandering. Je ziet het al: het komende jaar wordt een jaar van uitdagingen, maar ook van kansen. Terwijl we met snelle schreden richting 2025 gaan, blijft de boodschap hetzelfde: voorbereiding, innovatie en authenticiteit vormen de sleutel tot succes in een wereld waar de consument centraal staat.
Nieuwsgierig geworden naar immersive toepassingen, de mogelijkheden van AI en hoe je zichtbaar blijft in de verschuiving van de zoek- naar vindmachines? In onze laatste editie van het Brandpulse magazine spreken we hierover met experts en gaan we er zelf uitgebreid op in. Je kunt gratis een magazine aanvragen zodat je niets van die waardevolle informatie mist.
En denk je nu: oei, ik kan nog wel wat hulp of advies gebruiken? We staan je graag bij met raad en daad, zodat het komende jaar door iedereen met een gerust hart en een lekker bubbeltje kan worden ingeluid.