Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Verrassende marketingcampagnes die uit het niets opdoemen, vaak net zo snel weer verdwijnen en nog lang in het geheugen nagalmen. De afgelopen decennia confisqueert guerrilla marketing steeds vaker op abrupte wijze de aandacht van het publiek. Deze, naar de gelijknamige strijdtactiek vernoemde marketingstrategie, werd door de Amerikaanse marketeer Jay Conrad in 1983 omschreven als creatief, snel en impactvol. Het gaf merken en bedrijven inspirerende handvatten om met minimale middelen het onderste uit de (marketing)kan te halen.
Aanvankelijk werd deze strategie vooral door startende of kleine bedrijven op ludieke en soms ook brutale wijze gebruikt om snel in het zadel te klimmen. Inmiddels gaan ook de gevestigde namen er succesvol mee aan de haal. De impact die guerrilla marketing bij juiste uitvoering kan maken is dusdanig groot dat ook de grote jongens er brood in zien.
Guerrilla marketing heeft als doel het publiek onaangekondigd te verrassen of uit de comfortzone te halen. Het biedt een onverwachtse ervaring, stof tot nadenken of brengt een gesprek op gang. Zo bleek de lancering van het modemerk FRANK op de internationale Fashion Week in Amsterdam een guerrilla stunt van het textielmerk Zeeman te zijn. Kijk zelf hoe de monden van de front row zittende beau monde openvallen van verbazing als het ware gezicht van FRANK wordt onthuld.
De actie van Zeeman is één van de ontelbare voorbeelden van geweldig geslaagde guerrilla marketing. Deze stunt was een hele onderneming, maar guerrilla marketing kan ook op een heel simpele en goedkope manier een statement maken. Het vereist vooral lef, creativiteit, de juiste locatie en een perfecte timing. Krijg je dit als merk of bedrijf bijeengebracht? Dan zou je met die ene actie zomaar enorme mediawaarde kunnen genereren.
De zadelhoesjes waren ooit leuk gevonden, maar die kennen we hier in Nederland inmiddels wel. Benieuwd naar hoe andere (grote) merken guerrillamarketing succesvol hebben toegepast? Hieronder delen wij 5 inspirerende en originele ‘gouwe ouwe’ waar wij als marketingbureau heel blij van worden!
Ontsnappen uit de gevangenis? Het gebeurde vroeger echt. Sterker nog, één van de meest gebruikte middelen om ontsnappingsgereedschap een gevangenis binnen te smokkelen was…een cake! Ter promotie van een nieuw seizoen stuurde de gelijknamige tv-serie diverse media-kanalen een cake, met daarin een stuk gereedschap. Op het gereedschap stond de aankondiging van een nieuw seizoen. Briljant!
Deze ludieke campagne van ASH (Action on Smoking and Health) zal ongetwijfeld heel wat stof tot nadenken hebben gegeven 😊.
Een smakelijke en superslimme bench wrap van KitKat. Wie heeft er na het zien van dit bankje nog geen trek in chocolade?
Heineken is duidelijk voor een goede werk/leefbalans en tégen overwerken. Ze filmden zelf hun spraakmakende actie met een heldere boodschap: laptop dicht, bier open.
Heb je in België nog niemand voor de hoofdrol van de musical the Sound of Music? Dan schakel je een tv-programma in om iemand te vinden. En het programma dacht op haar beurt: dit moet heel België weten. Met deze spectaculaire, vier minuten durende flash mob op Antwerpen Centraal vroeg het programma aandacht voor de zoektocht.
En soms gaat het mis en daar kan sap fabrikant Snapple over meepraten. De promotie van de nieuwe waterijsjes had een groot feest moet worden, maar resulteerde in een plakkerig fiasco. In een poging om de grootste ijslolly ter wereld te maken wilde Snapple een bijna 8 meter hoog en ruim 17 ton wegend waterijsgevaarte op Time Square neerzetten. De warme dag gooide echter roet in het eten. De gigantische ijslolly die van kiwi- en aardbeiensap was gemaakt, begon al tijdens de installatie in een rap tempo te smelten.
Dit resulteerde in een kleverig Time Square, vluchtende voetgangers en een bataljon brandweerauto’s die de straten met man en macht moest schoonspuiten. Snapple had later verklaard dat de ijslolly bestand had moeten zijn tegen de warme dag. Waarom het ‘ijsje’ alsnog begon te smelten blijft tot aan de dag van vandaag een mysterie. Deze mysterie leverde Snapple wel de twijfelachtige eer voor de perfecte guerrillamarketingmislukking op 😊.
Benieuwd naar meer activatiemarketing? Lees dan ook deel 1 over Ambush marketing!