Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
De wereld van vandaag is een roerige smeltkroes van opzienbarende activiteiten, stijlen en culturen en dat zien wij ook terug in de trends en hun kleurenpallet. En na een relatief kalme periode bruist ook het marketingtoneel weer van kleur.
De afgelopen paar jaar stonden wereldwijd in het teken van hevige turbulentie en leven met onzekerheid. Revolutionaire transities en geaccepteerde imperfectie zijn daarvan het gevolg. Maar ook het ergens voor willen staan. Ludiek het verschil willen maken. Bij willen dragen aan iets groots. En kleur is hierbij een belangrijke bondgenoot.
Geijkte conventies overboord slingeren en zichtbaar gedreven worden door ongeremde passie die geregeld tegen rebellie aanschurkt is nu dé manier om op te vallen. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als je met een grabbel in het verleden weer actueel bent? En dat kan maar één ding betekenen: opvallende, kleurrijke trends van weleer draaien komend jaar weer actief een ronde mee. Je gaat ze links en rechts al bij (grote) merken zien, dus doe er als marketeer je voordeel mee!
Deze vijf kleurrijke trends zullen dit jaar hun verwachting opmaken:
Felle kleuren en uitgesproken designs duiken steeds vaker op in de vorm van risoprints. Boordevol charmante imperfecties, gedurfde kleuroverlays en hints van duotone-stijl. Een risoprint past perfect in het straatje van elegante nonchalance en statementkleuren. De korrelige texturen voegen diepte en ruis toe aan minimalistische vormen. Bij het weergeven van echte personages worden risografische texturen en kleuren gecombineerd met overdreven karikaturen en vereenvoudigde vormen, waardoor het bekende dikwijls in het onbekende wordt getransformeerd.
Bron: Rythm Section
Een risograph is een stencilmachine uit Japan, ontwikkeld door Riso Kagaku Corporation. Het maakte in de jaren 80 de weg vrij voor goedkope bulkafdrukken door gebruik te maken van stippen en onverzadigde kleuren, met als resultaat dat afbeeldingen vaak korrelig waren en onbedoeld gestileerd met dubbele belichtingen. Iedere kleur wordt apart gedrukt, waardoor het papier bij een meerkleurige druk vaker door de machine gaat. Hierdoor ontstaan kleine imperfecties, die de printen charme en karakter geven.
Anti design valt op doordat het de aandacht trekt met elementen die haaks staan op wat het oog is gewend. Een moedig kleurenpalet en inventieve combinaties prikkelen de belangstelling en laten zien dat ze durven af te wijken, precies waar marketing en trends anno 2023 op uit zijn. Deze designstroming ontstond in de jaren ‘60 en was tot en met de 70’er jaren een veel gezien fenomeen. Nu het weer de tijd van tegen de stroom inzwemmen is, staat de georganiseerde chaos van contrasterende kleuren, vormen en patronen weer volop in de belangstelling.
Bron: Dolce & Gabanna
De tijd van maatschappelijke turbulentie is voor merken en de bijbehorende marketing altijd een goed moment om de recalcitrante punkvibes weer af te stoffen. Met het verschil dat waar punk vroeger nog een grimmig palet kon bevatten, de boodschap nu gepaard gaat met felle kleuren die juist om verbroedering vragen. Het niet perfecte leven wordt omarmd en perfect geportretteerd door middel van niet overeenkomende lettertypen, chaotische composities, energieke, schreeuwerige visuals en in het oog springende kleuren.
Bron: Brewdog.com
Denk je aan de jaren ‘90, dan denk je ongetwijfeld aan de roze en gele topjes die Britney Spears droeg in ‘Baby, One More Time’. Of aan de blauwe voorkant van Nirvana’s Nevermind. De jaren ‘90 waren een decennium vol onvergetelijke uitspattingen. Een trend die mode, kunst, cultuur en design niet ongeroerd heeft gelaten. En guess what! Die gepolijste popcultuur uit de jaren ‘90 komt in 2023 weer helemaal terug.
Met levendige kleuren, abstracte vormen en patronen en kitscherige texturen, zoals pluizige accessoires, brengt de popcultuurtrend uit de jaren ‘90 het comfort van de zoete nostalgie in de huidige realiteit.
Bron: Bershka
In onze blog over designtrends kwam ‘ie ook al naar boven. Retro is een kleurtrend die eigenlijk nooit helemaal is weggeweest, maar de laatste tijd zien wij een actief toenemende opleving van simpele, humoristische ontwerpen met een uitgesproken kleurgebruik. Retro zorgt niet alleen voor plezier, maar vraagt door middel van eenvoudige, maar beeldende visuals en gedurfde, levendige tinten aandacht voor het belang van de simpele dingen in het leven. Minimalisme en opvallende kleuren waren sinds de jaren ‘60 een teken van rebellie en vrijheid en ook komend jaar is dit concept weer bijzonder actueel.
Bron: Netflix