Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Ethische marketing. Weet je nog? Hot topic! Heel belangrijk en dat weten we inmiddels. Misschien ben je daar al volle bak mee bezig. Misschien ben je je nog aan het oriënteren. En heb je in dat kader al aan user generated content gedacht?
User generated content is veruit de beste vorm van reclame voor je bedrijf of merk. En nog gratis ook! Betrouwbaar, leuk en vaak verrassend. En het allerbelangrijkste is: potentiële klanten zijn veel sneller geneigd om te converteren wanneer ze user generated content zien, dan als je als bedrijf of merk zelf je verhaal vertelt. Want als er goed over je gesproken wordt, dan moet je wel wat zijn.
Waarom lokale influencers voor je bedrijf van betekenis zijn, legden we al eerder uit. In het verlengde daarvan zetten wij user generated content in het zonnetje. Praatjes van bedrijven vullen immers geen gaatjes, positieve ervaringen van andere gebruikers overtuigen wél.
Onderzoek heeft aangetoond dat 69% van Gen Z bewust advertenties vermijdt. Van de Millennials zegt maar liefst 50% meer de user generated content dan brand generated content te vertrouwen. Daarnaast blijkt het dat een bezoeker 92% meer tijd op een website doorbrengt op het moment dat deze pagina user generated content bevat. Ziehier een kleine alinea met grote voordelen van deze marketingvorm.
Oké, voordat we losgaan over de kracht van user generated content en de voordelen voor jou als marketeer, eerst een eerlijke reality check.
Hier zeggen wij: ‘Wees bewust, maar blijf onbevreesd’. Want als je user generated content liever mijdt uit angst voor het risico op negatieve feedback, dan moet je je misschien überhaupt afvragen wat het bestaansrecht van je dienst of product is.
Die paar azijnplassers horen er gewoon bij. Sterker nog, ze zijn een belangrijk onderdeel van jouw authenticiteit. Ze maken je echt. Wees daar nooit bang voor. Een niet zo fraaie beoordeling zal heus een keer komen, maar doet geen afbreuk aan het totaalbeeld.
TIP: Kijk naar jezelf. Als iets alleen goed beoordeeld wordt, dan gaat er geheid een wormpje kriebelen. Zijn al die uitingen wel echt? Bij het lezen van reviews die bij een goed beoordeeld product horen, ben jij waarschijnlijk ook vooral benieuwd naar de 1 en 2 sterren. En na het lezen ervan ga je in 95% van de gevallen alsnog over tot aankoop of bezoek.
Een andere drempel om user generated content te stimuleren of te gebruiken kan de slechte beeld- en/of tekstkwaliteit zijn. Niet alle users maken even mooie foto’s of schrijven wervelende teksten. Maar ook hier geldt: de uitingen zijn wel authentiek. En daar tegenover staan de foto’s en copy die wél mooi en goed zijn. Soms zelfs zo goed, dat het naar meer smaakt en het je uiteindelijk een toffe collega of samenwerking oplevert.
Dan nu the good stuff. User generated content gaat verder dan alleen het geven van een mening, het tonen of beschrijven van een product of gratis reclame. Het creëert ambassadeurs, een brandcommunity en versterkt het samenhorigheidsgevoel. Want als iets cool, trending of bijzonder is, dan wil je daar deel van uitmaken.
User generated content is de perfecte manier om zo een buzz te creëren. Misschien zelfs viraal te gaan.
User generated content trekt veruit de meeste aandacht en houdt die aandacht het langst vast. Proof sells. Promises don’t. Potentiële klanten zijn benieuwd naar meningen van anderen. Bestaande klanten zoeken bevestiging voor hun mening of ervaring.
Challenges werken aanstekelijk en foto’s of filmpjes van mensen trekken mensen. Dus zolang de user generated content op enige wijze aan jou gelinkt is, creëert het al snel een positieve associatie met jouw product of bedrijf. Ka-tjing!
Een ander enorm voordeel van user generated content waar je wellicht niet als eerste aan denkt, is dat het een ware SEO-booster is. Externe user generated content is top, maar zorg sowieso voor voldoende user generated content op je eigen website en voor links met externe kanalen. Allemaal dingen waar SEO blij van wordt.
TIP: Denk ook aan afbeeldingen en video’s, want tegenwoordig wordt er veel via Google Images gezocht!
Dan is het ook goed om te weten dat hoe meer (positieve) reviews je website bevat, hoe hoger je website in de zoekresultaten terechtkomt. Zoekmachine crawlers kammen het internet voortdurend uit op zoek naar ratings.
Alleen al het feit dat je site de bezoeker de mogelijkheid biedt om een review achter te laten, maakt dat ze je site in ieder geval al zien. En hoe meer goede reviews, des te beter je ranking en dus je zichtbaarheid.
Ook is het zo dat hoe meer reviews je hebt, hoe meer profijt je hebt van het feit dat de users in verschillende bewoordingen over je bedrijf, dienst of product praten. Dit zorgt voor een grote verscheidenheid aan longtail keywords die jouw SEO positief zal beïnvloeden.
En het houdt niet op, want nog een voordeel is dat met steeds nieuw achtergelaten reviews de inhoud van je website regelmatig wordt ververst. Nog zo’n belangrijke pijler waarop de ranking van je website door de zoekmachines wordt beoordeeld.
Kort gezegd: er is werk aan de winkel! Nu je dit weet, kun je niet meer om het belang van user generated content heen. In de volgende blog vertellen we je hoe je klanten stimuleert om user generated content te bevorderen en wat je er als marketeer allemaal mee kunt doen. Stay tuned, we’ll be back!