Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
In de blog over social media strategie las je dat je doelstelling en je doelgroep de belangrijkste aspecten van ál jouw communicatie-uitingen zijn. De juiste boodschap bij de juiste doelgroep afleveren brengt je uiteindelijk naar die felbegeerde conversie. Door je social media campagne zo specifiek en volledig mogelijk in te richten, bereik je jouw relevante klant. Weet je nog, die lekkere taart? Het is tijd voor de ingrediënten. Let’s go!
Via het menu in Facebook Business Manager (voor sommigen Facebook Business Suite) ga je naar ‘Doelgroepen’. Hier kies je uit drie verschillende doelgroepen:
In de vorige blog over social advertising heb je al gezien dat je met Facebookadvertenties heel specifiek kunt targeten op de mensen die jij met je social media campagne wilt bereiken. En er is nog meer goed nieuws, de mogelijkheden zijn hierin (bijna) eindeloos!
Koude doelgroepen zijn in letterlijke zin de mensen die jouw bedrijf (hoogstwaarschijnlijk) nog niet kennen. Je moet ze nog warm gaan maken voor je dienst of product. Deze mensen definieer je in de categorie ‘speciale doelgroepen’. Je target ze from scratch, bijvoorbeeld op een bepaalde locatie, geslacht of interesses.
Locatie
Bepaal altijd de locatie waarop je wilt targeten. Wil je alleen mensen in een bepaalde stad bereiken? Of misschien een stad plus een straal van 40 kilometer? Een heel land? Een bepaalde postcode? Het kan allemaal!
Leeftijd en geslacht
Bereik zowel mannen als vrouwen in de leeftijd van 13 tot 65+. Maar let goed op! Bij sommige advertenties is de minimumleeftijd 18 jaar, bijvoorbeeld bij een social media campagne ingesteld op leads.
Demografische gegevens
Bij gedetailleerde targeting voeg je zoveel mogelijk demografische gegevens toe. Deze bestaan onder andere uit opleiding, financiële gegevens, levensgebeurtenissen, ouders, relatie of werk.
Interesses
Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt mensen er wel op targeten. Van restaurants en hobby’s tot favoriete tv-programma’s.
Gedrag
Wat is het koopgedrag van jouw doelgroep? Houden ze van reizen, zijn ze veel met de politiek bezig of hebben ze een smartphone met iOS (dit kan handig zijn wanneer je een app hebt ontwikkeld die alleen op iOS werkt)? Ook dit kun je allemaal aangeven.
Connecties
Hier zoek je bijvoorbeeld naar de vrienden van je volgers, vrienden van de mensen die hebben gereageerd op een event of vrienden van jouw appgebruikers.
Vergelijkbare doelgroepen
Wil jij soortgelijke mensen bereiken als mensen die bijvoorbeeld iets in jouw webshop hebben gekocht? Dan maak je hier een vergelijkbare doelgroep voor aan. Facebook gaat vervolgens op zoek naar vergelijkbaar materiaal. De kans is groot dat ook zij in jouw producten of diensten zijn geïnteresseerd.
Deze groep maak je aan in ‘aangepaste doelgroepen’. Je selecteert de mensen op basis van jouw websiteverkeer, een bestaande klantenlijst, app-activiteit, offline-activiteit of via Facebookbronnen zoals een evenement of Facebookpagina. Warme doelgroepen hebben dus al ooit enige vorm van contact met jouw bedrijf gehad. Ze zijn geschikt voor harde conversies, zoals het aanzetten tot interactie, leads genereren, sales genereren of mond-tot-mond reclame.
De zeven beïnvloedingstechnieken van Cialdini, je hebt er vast wel eens van gehoord. Hang daar niet je hele strategie aan op, maar het is wel een handige houvast om zoveel mogelijk uit je social media campagne te halen.
Extra tip:
Plaats niet klakkeloos dezelfde content op verschillende kanalen. Een wat langere video waarbij je op het einde pas weet waar het over gaat, kan bijvoorbeeld heel goed werken als TV-commercial, maar werkt totaal niet op social media (waar je de aandacht van de doelgroep in de eerste 3 seconden moet vangen).
Belangrijke achtergrondinformatie en de basisprincipes van een social media campagne zijn onmisbaar om een efficiënte advertentie van de grond te krijgen. Nu je de juiste tools op zak hebt, vertel ik je in de volgende blog hóe je precies een succesvolle social media campagne opzet. Zodat jij met minimale middelen het maximale bereikt. Want onze Mark verdient toch al genoeg ;).