Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Eén beeld is vaak meer waard dan duizend woorden en in de dynamische wereld van e-commerce is dat zonder meer het geval. Consumenten kunnen producten niet fysiek bekijken, aanraken of testen voordat ze iets kopen. Daarom vertrouwen ze sterk op een visuele presentatie om hun aankoopbeslissingen te nemen. Hierbij maken écht goede productfoto’s een wereld van verschil, waarbij ze niet alleen het product vermarkten, maar ook het merkvertrouwen versterken, op de juiste emoties inspelen en uiteindelijk de conversiepercentages verhogen.
Uit onderzoek blijkt dat mensen visuele informatie veel sneller verwerken dan tekst. Volgens een studie van MIT (Massachusetts Institute of Technology) kunnen hersenen een afbeelding in slechts 13 milliseconden verwerken. Voor jouw webshop betekent dit dat goede productfoto’s letterlijk in het oog springen en direct de aandacht en interesse van potentiële klanten trekken.
Het is geen verrassing dat productfoto’s een directe invloed hebben op de conversieratio’s van een webshop. Volgens Shopify kan het gebruik van hoogwaardige productfoto’s de conversie tot wel 30% verhogen. Dit betekent dat investeren in professionele productfotografie een aanzienlijke impact kan hebben op de algehele prestaties en omzetpercentages van je webshop.
Goede productfoto’s spelen een enorme rol in de perceptie van betrouwbaarheid en professionaliteit van je merk. Volgens een rapport van Deep-image.ai zegt 67% van de consumenten dat de kwaliteit van een productfoto van invloed is op hun koopbeslissing en meent 92% van de potentiële kopers dat duidelijke en gedetailleerde foto’s het belangrijkste onderdeel van een online shop-ervaring is. Onscherpe of amateuristische foto’s kunnen een negatieve indruk wekken en twijfel zaaien over de kwaliteit van het product of zelfs van het hele bedrijf.
Consumenten gebruiken steeds vaker hun smartphones en tablets om producten te zoeken, vergelijken en kopen. Dit doen ze vaak onderweg en zonder de mogelijkheden van een groot scherm. Goede foto’s zijn daarom essentieel om producten aantrekkelijk en duidelijk zichtbaar te maken op kleinere schermen. Mooie hoge-resolutie foto’s die snel laden en geoptimaliseerd zijn voor mobiele weergave zorgen voor een naadloze en plezierige winkelervaring. Dit vermindert onzekerheden bij de klant, versterkt vertrouwen in het product en vergroot de kans op impulsieve aankopen.
Apple wordt sinds jaar en dag geroemd om uitmuntende productfotografie. Minimalistisch en toch zeer gedetailleerd – elke foto heeft een cleane, consistente achtergrond waardoor het product zelf volledig op de voorgrond komt. De belichting en schaduwen zijn zorgvuldig gepland om de premium kwaliteit van de producten te benadrukken. Dit zorgt ervoor dat consumenten niet alleen het product zien, maar ook het gevoel krijgen dat ze een high-end artikel kopen.
Nike maakt slim gebruik van dynamische productfoto’s waarbij de producten vaak worden gepresenteerd in een realistische setting of in gebruik. Dit maakt het de potentiële klanten makkelijker om zich voor te stellen hoe ze het product zelf zouden gebruiken. Deze methode werkt bijzonder goed voor sportkleding en -accessoires waar de functionaliteit en het gebruik ervan visueel aantrekkelijk kunnen worden gemaakt.
Wil je succesvol zijn met jouw webshop? Dan zijn productfoto’s niet zomaar afbeeldingen, maar krachtige verkooptools die de perceptie en besluitvorming van consumenten beïnvloeden. Ze moeten met zorg en aandacht voor detail worden gemaakt om de kwaliteit, bruikbaarheid en emotionele aantrekkingskracht van een product volledig over te brengen. Bedrijven die investeren in professionele, hoogwaardige productfoto’s zien doorgaans hogere conversiepercentages, sterkere merkloyaliteit en betere klantenbinding.
Twijfel je nu of jouw productfoto’s je doelgroep kunnen bekoren? Of gaat je bedrijf binnenkort online en wil je op voorhand zeker weten dat je assortiment ‘picture perfect’ is? Wij kijken graag met je mee, geven tips en tricks of klikken desgewenst het perfecte plaatje.