Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Nu de third party cookies gaan verdwijnen is het zaak om als marketeer je balans op te maken. En de reality check is dat de customer journey nog steeds hetzelfde blijft. Maar de manier waarop je je data gaat verzamelen en marketing gaat voeren wordt wel degelijk anders.
Dit lijkt misschien vervelend, maar als knappe, flexibele en inventieve marketeer die je bent, ga je hier natuurlijk nieuwe kansen zien. Want ieder nadeel heeft een voordeel. En past creatieve, relevante en écht persoonlijke, ethische marketing zonder advertentie-agressie niet ook veel beter bij de tijd van nu?
Zoals wij al eerder lieten zien kom je in de cookieless era met wat technische oplossingen al een heel eind. Ons advies is wel: combineer techniek met ethiek. Zorg naast een bedrijfsstrategie ook voor een bedrijfsfilosofie. Ga voor authentieke en transparante communicatie. Leer je klant en zijn/haar behoeftes kennen. Wees echt. Be cool. Zorg ervoor dat je relevant en herkenbaar wordt.
Dit alles vergt een andere aanpak dan je misschien gewend bent. Maar wij weten dat dit op lange termijn een fundering is waar je niet alleen op kunt vertrouwen, maar ook op kunt bouwen. Personalisatie is voor de klant kortstondige endorfine. Relevantie heeft een veel langere houdbaarheidsdatum.
In de cookieless era pakt first party data de spotlights. First party cookies verzamel je vanaf je eigen pagina. Technisch gezien zijn first party cookies en third party cookies dezelfde soort bestanden, alleen komt de informatie die je met first party cookies over je klanten verzamelt via jouw website bij jou terecht. En dat is helemaal bueno! De informatie die een first party cookie onttrekt zorgt in de regel voor een verbeterde gebruikservaring van de klant, dus is het voor beide partijen win-win.
In de strijd tegen de lege koektrommel hebben we ook nog de zero party data in de aanbieding. Zero party data is de meest fairtrade vorm van marketingdata. Het zijn gegevens die een bezoeker pro-actief en vrijwillig achterlaat, vaak in ruil voor service, korting of producten. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van je e-mailadres of een vragenlijst in ruil voor een whitepaper. Of het koppelen van je bonuskaart aan een persoonlijk account om zo gepersonaliseerde aanbiedingen te krijgen.
De relatie op basis van zero party data is een geëngageerde, organische relatie tussen bedrijf en doelgroep. Bedenk als merk of bedrijf wat je van je doelgroep wilt weten en wat je in ruil voor de moeite en informatie kunt en wilt bieden. Deze relaties zijn vaak van duurzame aard, besteed hier dus zeker aandacht aan.
Vlak, in het kader van ethische marketing, the good old doelgroeponderzoek niet uit en werk ook buyer persona’s en hun customer journeys uit. Maak een gedetailleerde beschrijving van je ideale (fictieve) klant(en) en blijf deze aanvullen en aanpassen. Hoe beter je je doelgroep leert kennen, hoe beter je hierop kunt targetten. Met behulp van contentmarketing weet je je product alsnog op de juiste manier aan het juiste adres te presenteren.
Benieuwd wat je met contentmarketing kunt bereiken? Lees onze blogreeks via de nieuwspagina of download onze whitepaper!
Download whitepaperZie prospecting als de stap na je doelgroeponderzoek. Steek moeite in het bereiken van nieuwe potentiële klanten. Onderzoek waar ze zich bevinden en probeer in contact te komen. Dit zorgt voor engagement. Bovendien converteren geëngageerde prospects veel sneller naar een klant en worden ze later wellicht zelfs fan of ambassadeur van je merk. Prospecting is een intensief proces met duurzame resultaten. Ethische marketing in zijn puurste vorm.
Prospects worden vaak verward met leads. Maar er is wel degelijk verschil. Leads zijn willekeurige potentiële klanten die op een bepaalde manier interesse hebben getoond in je product of bedrijf. Prospects zijn potentiële klanten (leads) waarvan je als bedrijf ook hebt vastgesteld dat ze voldoen aan het profiel van je ideale klant.
Neem branding serieus. Zorg voor een sterke, organische fundering voor je bedrijf en bouw aan een goed, eerlijk en toekomstbestendig merk. Wees verrassend, uniek en herkenbaar. In deze tijd dat de consument op zoek is naar beleving is branding belangrijker dan ooit. Werk als bedrijf of merk aan je credibility, onderscheid jezelf en zet jezelf zo neer dat (potentiële) klanten je niet alleen (her)kennen, maar zich ook met je willen associëren. Dit worden uiteindelijk je fans die jou de marketing uit handen nemen.
Breng nutritieve producten op gevierde ‘snackmomenten’ onder de aandacht. Zorg ervoor dat je advertenties terechtkomen op plekken waar ze in de juiste context staan. Verkoop je stoommandjes, adverteer dan op websites over gezonde voeding.
En dan hebben we ook nog locatie-targeting. Run je een kleinschalig saunacomplex? Dan doe je er slim aan om je marketing niet landelijk te verspreiden, maar om je op de omliggende gebieden te richten. Als bekenden elkaar in hun blote kont gaan tegenkomen, dan weet je dat je het goed gedaan hebt!
Een customer relationship manager is een absolute must. Het wordt je rots in de branding als het om het interne overzicht gaat. Een CRM-systeem slaat alle klantgegevens centraal op, zorgt voor orde, biedt inzichten, geeft informatie, behoudt het overzicht en stuurt reminders. Bovendien is een CRM-systeem zo in te richten dat het toegankelijk is voor alle collega’s. Een cloudbased CRM-systeem is vanaf elk verbonden apparaat en elke locatie in te zien. Een goed begin is het halve werk!