Kunstmatige Intelligentie is inmiddels niet meer uit ons leven weg te denken en het ontwikkelt zich sneller dan iedereen voor mogelijk heeft gehouden. Terwijl wij nog met de ogen knipperen, heeft het zich weer iets nieuws (aan)geleerd. Op deze pagina verzamelen wij interessante en actuele (externe) artikelen over de vaardigheden en de mogelijkheden van AI. Lees mee en blijf bij!
Nu AI een steeds logischer onderdeel van het dagelijkse leven wordt, brengt een nieuwe ontwikkeling AI weer een stap dichter bij de consument. De start-up Humane uit San Francisco lanceerde onlangs de AI Pin, een draagbare gadget die is ontworpen door twee voormalige Apple-werknemers. Deze Ai Pin is een speldje met een minicomputer die AI-functionaliteiten biedt. De Pin voert via spraakbesturing verschillende taken uit en helpt je met het plaatsen van bestellingen, het boeken van een tafeltje, het zoeken van muziek of het maken van een foto.
Opmerkelijk aan de AI Pin is het ontbreken van een scherm; in plaats daarvan wordt de met vingerbewegingen bediend en wordt de informatie op de handpalm geprojecteerd. De introductie van deze specifieke AI-hardware voor consumenten wijst op een nieuwe trend in de markt, hoewel experts benadrukken dat de AI Pin waarschijnlijk een nicheproduct zal blijven en geen vervanging is voor de smartphone.
AI is niet langer welkom op de pagina’s van veel Nederlandse media. Als het aan de mediabronnen ligt, dan wordt AI de toegang tot hun pagina’s ontzegd, zodat ze er niet meer kunnen komen om te leren. Dat ‘leerproces’ heeft naar eigen zeggen meer weg van een plundering, waarbij AI de informatie opgraast om het vervolgens voor eigen doeleinden te (her)gebruiken en daar is de media, overigens niet alleen in Nederland, niet van gediend.
Toch is ook het uitsluiten van AI door site- en informatiebescherming niet zonder gevaar. Juristen waarschuwen voor het risico van desinformatie als chatbots worden enkel worden getraind met minder betrouwbare bronnen en pleiten voor overeenkomsten tussen AI-bedrijven en uitgeverijen om AI de toegang tot hoogwaardige informatie niet te hoeven ontzeggen.
Voor creators die niet vang zijn voor AI ontpopt deze technologie zich een handig hulpmiddel of een baanbrekende werktool. Maar op ownershipniveau ontstaat een onvermijdelijke discrepantie, want wie is uiteindelijk de rechtmatige eigenaar van het eindproduct? Het bepalen van de eigenaar van door AI gegenereerd werk vormt een complex juridisch vraagstuk en hangt vaak af van de specifieke omstandigheden en wetgeving in een bepaald rechtsgebied.
In gevallen waarin een menselijke creator de AI heeft geprogrammeerd of getraind om specifieke output te genereren, kan de betreffende persoon als de maker en eigenaar van het gegenereerde werk worden beschouwd. Klinkt logisch, zou je zeggen. Toch blijkt dit in de praktijk vaak anders uit te pakken.
Het zat er sinds begindagen van de AI aan te komen en inmiddels dwalen de eerste serieuze voorbeelden van AI stem-imitatie al rond op het internet. En waar de critici voor waarschuwden lijkt inderdaad uit te komen: zelfs voor een oplettende luisteraar zijn deze replica’s bijna niet van echt te onderscheiden.
Hoewel de grootste vrees van deze ontwikkeling vooral alledaags gebruik, of beter gezegd misbruik, betreft, blijven ook bekende artiesten niet buiten schot. Onlangs bracht een TikTok-gebruiker ghostwriter977 een lied uit, waarop rapper Drake en zanger The Weeknd op te horen zijn. Hoewel de maker duidelijk heeft aangegeven dat het om een door AI-gegenereerd product gaat, waren de heren daar niet van gediend en heeft platenlabel Universal het nummer op YouTube offline gehaald.
Veel performers zijn nog, op zijn zachtst gezegd, niet zo te spreken over de opmars AI op hun grondgebied. Toch zijn er ook artiesten die juist dankbaar gebruik maken van de mogelijkheden van AI. Zo wendde Paul McCartney zich juist tot de hoge hoed van Artificial Intelligence om voor het nieuwe nummer met Now and Then nog één keer samen te werken met zijn oude vriend John Lennon.
Now and Then is één van de nummers dat ooit door John Lennon thuis was opgenomen, maar de opname was zo slecht van kwaliteit dat McCartney hier jarenlang niets mee kon dien. Nu kon de stem van Lennon met behulp van AI van de achtergrondgeluiden in de opname worden gescheiden, waardoor deze beschikbaar kwam voor kwalitatief hergebruik.