Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
In de vorige blog hebben wij het al uitgebreid over het onstuimige verrassingselement van guerrilla marketing gehad. Is guerrilla marketing je nog net iets te wild? Voor een net zo leuke, maar iets subtielere aanpak wend je je tot zijn gedistingeerde neef: ambient marketing. Net zo’n spring in het veld, maar het is een subtieler en veiliger alternatief. En hoewel beide marketingvormen op het eerste gezicht bijna identiek zijn, zijn het juist de delicate nuances die allesbepalend zijn voor de voorkeur van de marketeers. Let’s take a look!
Wie een ambient campagne wil, zal, net als bij een guerrilla campagne, compleet out of the box moeten denken. Op creatief gebied verleggen beide marketingvormen continu de grenzen van elke denkbare uitvoering. Guerrilla marketing is snel, abrupt, ludiek en vaak brutaal. Ook voor ambient marketing is het gebruik van onverwachte locaties en verrassende interacties van cruciaal belang. Maar in tegenstelling tot guerrilla marketing is ambient marketing er niet op uit om het publiek te confronteren of te irriteren, het wil juist amuseren en een bijzondere en positieve indruk achterlaten en zo inspelen op de emotie van de toeschouwer(s). Daarnaast respecteert deze vorm van marketing ieders persoonlijke ruimte. Een flash mob of zadelhoesjes vind je niet in diens strategieën terug.
Excentrieke advertenties doen het goed. Studies laten zien dat een gemiddeld billboard of abri de aandacht van de passanten maximaal 6 seconden kan vasthouden. Een experimentele advertentie maakt daar met gemak een minuut of meer van. De bedoeling van een ambient campagne is om de kijker zo lang mogelijk van zijn bezigheid af te leiden, zodat de advertentie de boodschap of het merk zo diep mogelijk in zijn geheugen kan verankeren.
Daarnaast kan ambient marketing eenvoudig in een social media campagne worden geïntegreerd. Denk hierbij aan een fysieke uitvoering ‘in het veld’ en daarbij passende uitingen online. Omgekeerd is het ook zeer waarschijnlijk dat passanten zelf social media content met de ad zullen maken en de daarbij relevante hashtags gebruiken.
Nog een verschil is dat guerrilla marketing vaak van (heel) korte duur is en dikwijls tegen het illegale aanschuurt. Ambient campagnes blijven vaak langer op dezelfde plek en verstoren niet de openbare orde, waardoor ze een veel veiligere optie voor zowel beginnende merken als de grote merken zijn.
Vanwege de creatieve uitvoering en de gewenste impact wordt ambient marketing vaak gebruikt in de vorm van onconventionele advertenties op binnen- en buitenlocaties waar veel mensen komen. Dit bushokje van Coca-Cola is daar een goed voorbeeld van.
En omdat het altijd leuk is om bij de buren te gluren, sluiten we af met nog 5 briljante voorbeelden.
Op een bijzondere manier aandacht vragen voor een nieuw programma? In Brazilië wist National Geographic daar wel raad mee.
Toen het scheermerk Gilette voet aan de grond in Canada wilde krijgen, kwam het marketingbureau waar ze mee samenwerkten met een briljant idee voor een ambient campagne.
Moet je naar het toilet en dacht je rustig de nood te klaren? Daar dacht Nintendo anders over! Train je brain! Altijd en overal. Ook op de pot.
Je huisdieren kunnen last krijgen van vlooien en Frontline maakt de baasjes daar graag op attent.
Wil je een Alfa Romeo rijden maar heb je eigenlijk nog een auto onder je kont? Geen probleem. Alfa Romeo helpt je met liefde om van je oude auto af te komen.