Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Metaverse? Is dat de vriendin van Arthur uit GTST? Of een pakje brandstoftabletten? Of het nieuwe bad-eendje van Mark Zuckerberg? Grapje! De Metaverse is natuurlijk de virtuele wereld met eindeloze mogelijkheden. Maar die laatstgenoemde wil er maar wat te graag mee aan de slag.
Nu Sandbox alle records heeft gebroken door een stuk virtueel land voor 4,6 miljoen(!) dollar van de hand te doen, kun je niet meer om Metaverse heen. Het is een ding. Een fascinerend fenomeen. Maar de reacties op Metaverse lopen uiteen. Zo laat Nike er geen gras over groeien en heeft al de eigen Metaverse store ‘Nikeland’ opgetuigd. Daarentegen heeft Philip Rosedale, de maker van de Metaverse-pionier Second Life, weer een heel andere boodschap inzake de toekomst van het digitale landschap.
En zo zien wij hier een interessant contrast ontstaan.
Nike is in ieder geval klaar voor next level. De sportgigant heeft al maar liefst zeven trademark-applicaties, die de digitale wereld in een motiverend sportjasje moeten steken, laten vastleggen. Deze actie maakt duidelijk dat Nike zich heel concreet voorbereidt op de verkoop van virtuele kleding, schoenen en accessoires in een online omgeving.
Daarnaast investeert Nike in een team van online designers die de betreffende goodies zullen vormgeven. Dit team moet Nike naar eigen zeggen naar een digitale en virtuele revolutie spetteren, dus als je je geroepen voelt: de vacatures staan open.
Of de totale Metaverse er wel of niet komt, één ding is zeker, internet wordt steeds driedimensionaler. De mogelijkheden sprinten met zevenmijlslaarzen vooruit en vooral jonge, modebewuste mensen maken daar gretig gebruik van. Ze maken avatars. Showen zichzelf. En hoe cool is het als je Air Jordans ‘s middags naar je werk draagt en je ’s avonds een drankje in de virtuele bar doet met de digitale versie aan je digitale voeten.
Dit is omnichannellen XXL en Nike heeft al heel rap in de gaten dat er meer dan genoeg animo is voor diens digitale mode. Een slimme zet. Naar onze mening, een marktleider ten voeten uit.
"It's not for everybody and maybe it's never for everybody."
Philip Rosedale, de oprichter van het Linden Lab dat aan de wieg van de populaire, virtuele wereld van Second Life stond, is terughoudender in zijn enthousiasme.
Hoewel hij absoluut in de kracht van de virtuele wereld gelooft, zet hij grote vraagtekens bij het frequente verblijf van echte mensen in de virtuele wereld zoals bijvoorbeeld Facebook – tegenwoordig Meta – deze voor ogen heeft. Hij zag het al bij de gebruikers van Second Life. Hoewel een virtuele wereld, waarin the sky the limit is, heel aanlokkelijk klinkt, zijn wij daar volgens Rosedale nog lang niet klaar voor.
Naar eigen zeggen is dit één van de lessen die hij van Second Life geleerd heeft. Zo bleek de aanname, dat mensen een aanzienlijke hoeveelheid van hun tijd in de virtuele wereld zouden spenderen, onjuist. Mensen werden uiteindelijk oncomfortabel met het besturen van een eigen avatar en de onderlinge virtuele communicatie. Echte mensen in een digitale wereld, dat is en blijft volgens Rosedale altijd een dingetje. Uiteindelijk zijn wij van vlees en bloed en de virtuele wereld…not so much.
De ‘land rush’ die er op dit moment op virtuele grond gaande is, is Rosedale niet onbekend. Twintig jaar geleden was dat niet anders. Ook toen tuimelden bedrijven over elkaar heen om hun stuk te claimen. Toch is het volgens hem nog de vraag wat precies de gewone man moet bewegen om een groot deel van zijn tijd en sociale leven in een virtuele wereld door te brengen. Een vraag die nog lang niet is beantwoord.
Dit keer zijn wij Zwitserland. Wij denken namelijk dat er voor beide visies beslist iets te zeggen valt. Ze zijn beide afkomstig van partijen met een solide staat van dienst en ruime praktijkervaring, maar wel met verschillende interesses. Waar Rosedale nog genoeg reden en ruimte heeft om aan de duurzaamheid van een virtuele wereld te twijfelen, is het voor Nike vooral belangrijk dat ze in beeld zijn en producten verkopen. En dat kan ook aan mensen die in slechts beperkte mate van de Metaverse gebruikmaken.
Wij vinden alle ontwikkelingen rondom de Metaverse in ieder geval razend interessant. We’ll keep you posted!