Schrijf je in voor ons Brand New(s) en blijf altijd op de hoogte!
Deze social media campagne van Deutsche Bahn komt uit 2019, maar werd in corona-tijden actueler dan ooit! Het viel de spoorwegmaatschappij op dat staycation, oftewel vakantie in eigen land, steeds populairder werd. Maar ondanks de stijgende populariteit, klinken verre bestemmingen vaak toch aantrekkelijker. Deutsche Bahn, die alleen binnenlandse reizen aanbiedt, vond het hoog tijd om daar wat aan te doen.
Ver reizen is nergens voor nodig, want Duitsland heeft deze bezienswaardigheden ook! Voor de ludieke ‘No need to fly’-campagne werd een foto van de Horseshoe Bend vergeleken met de Moezel. Eerlijk, het ziet er écht bijna hetzelfde uit. Het enige onderscheid is zo’n twaalfhonderd euro prijsverschil om er te komen. Slim bedacht!
Om de Duitse ‘tweelingbroertjes’ van de iconische bezienswaardigheden te vinden, werd een speciaal algoritme gebruikt. Vervolgens werden de advertenties uitgezet op Facebook en Instagram. Specifiek getarget op mensen die online interesse hadden getoond in bepaalde bestemmingen – bijvoorbeeld de Horseshoe bend. De prijzen in de plaatjes werden real time geüpdatet en berekend op het dichtstbijzijnde vliegveld van de gebruiker.
Deze next level manier van adverteren zorgde voor een omzetstijging van 24% en had een click-through-rate van maar liefst 850%!
De stad Greenville in South Carolina (USA) is bij uitstek geschikt voor avontuurlijke reizigers en natuurliefhebbers. Bekende hotspots zijn de watervallen bij Reedy River, de Prisma Health Swamp Rabbit Trail en de prijswinnende Main Street. Maar er is nog zo veel meer te beleven! Het startpunt van deze campagne.
Toen in 2020 veel grote bezienswaardigheden in de omgeving dicht gingen, was dat het momentum om de focus te verplaatsen naar onbekendere hotspots en activiteiten. En wie weet daar meer van dan de lokale bevolking zelf? Volgers konden hidden gems delen via Instagram.
De leukste inzendingen werden op het Instagram account en de website geplaatst, om zo een virtuele tour te geven. In een specifieke volgorde, want Greenville ging het hele alfabet af: A is voor Axe Throwing, B is voor ‘Burning Rubber’ op het circuit en C is voor een bezoek aan Chihuly’s Crystal Tower. Hetzelfde werd gedaan met culinaire hotspots.
Zo ontstond er, dankzij user generated content, een uitgebreide reisgids van A tot Z. Een extra uitdaging om tijdens een bezoek aan de stad alle letters af te gaan. Leuke creatieve twist!
Ahoy Piraat! Vakantiepiraten is geen reisbureau, maar een blog. Ze speuren het internet af om de beste deals te vinden, zodat jij dit niet zelf hoeft te doen. Een echte prijsvechter dus! Met succes, want ze hebben meer dan 10 miljoen likes op Facebook en ruim 35k Instagram-volgers.
Vakantiepiraten organiseert regelmatig winacties op social media. Dit keer, in mei 2019, was Instagram aan de beurt. In een week tijd werd € 8000,- aan prijzen verloot, met elke dag een winnaar.
Deelnemen was simpel: volg Vakantiepiraten, deel de foto van de branded landkaart en kruis aan welke plekken je graag wil bezoeken.
Eenvoudige, gratis user generated content dus! Het massaal delen van deze foto zorgde voor een enorme exposure. En dat wierp zijn vruchten af, want in de week dat de actie liep is het aantal volgers gestegen van 23.135 naar 33.326 (+144%)!
Avontuurlijk aangelegd? Srprs.me verkoopt verrassingsreizen. Je kiest een datum, bestelt een ticket en hoort pas op het vliegveld waar de reis naartoe gaat. Spannend!
Srprs.me bestaat pas sinds 2014, maar groeide in no time uit tot één van Europa’s snelst groeiende tech-bedrijven. Dat is te danken aan het originele concept, maar ook aan de sterke marketingstrategie en de luchtige tone of voice die perfect op de jonge, onbezonne doelgroep aansluit.
Marketeers weten als geen ander hoe belangrijk het is om een band op te bouwen met je klant. Dus toen Srprs.me haar huisstijl enkele jaren geleden vernieuwde, bedachten ze het volgende: mensen mochten gratis het nieuwe logo laten tatoeëren, nog voordat het logo überhaupt bekendgemaakt was.
Deze bizarre actie kreeg meer dan 400 aanmeldingen, waarvan 40 gelukkigen naar huis gingen met een kersverse tattoo. Het zorgde voor veel opschudding op social media en veel (negatieve) publiciteit. Negatieve publiciteit is ook publiciteit, zal het motto zijn geweest. In elk geval is de missie van Srprs.me met deze actie in één keer duidelijk: verrassen en shockeren.
Je moet het maar durven natuurlijk. Het maakt hoe dan ook impact!
Wil jij ook aan de slag met een inspirerende campagne voor jouw merk? We denken graag met je mee!