De Lexus LC 500 kreeg een speciale, gelimiteerde Launch Edition. En van die 50 modellen maakte Lexus er maar één beschikbaar in Nederland. Dus startte de autofabrikant een e-mailcampagne: wie de auto wilde, die kon een optie nemen. Een exclusieve kans!

Maar één kans

Op de autosalon van Genève presenteerde Lexus de LC 500 en de LC 500h – de hybride versie van het model – aan de wereld. De fabrikant noemde de auto de start van een nieuwe fase waarin ‘technische expertise en expressief design’ samenkomen. Maar de Lexus Amazing VIP Night werd de eerste keer dat de auto in Nederland te zien zou zijn. Voor deze speciale gelegenheid nodigde Lexus een selecte groep klanten uit. Mensen van wie de Lexus-dealers dachten dat ze wel geïnteresseerd zouden zijn in het model én in de exclusieve Launch Edition.


Om het exclusieve karakter van dit event te benadrukken kregen deze klanten een met zorg samengestelde e-mail. Dit bericht functioneerde in eerste plaats als een persoonlijke uitnodiging voor het unieke event, uit naam van Geordy Bloem, de General Manager van Lexus. Maar daarna introduceerden we al snel de unieke kans die dit besloten gezelschap kreeg: een van hen kon de enige zijn die binnenkort in een hele speciale LC 500h reed, de hybride versie van de Launch Edition.

Beleving en actie

Om te zorgen voor een zo rijk mogelijke beleving, gebruikten we de productfotografie van Lexus. Wie de uitnodiging opende zag de Lexus LC 500h meteen over een bergweg zoeven en kon verderop in de e-mail het interieur van de auto bewonderen. Dit sterke beeld voorzagen we van pakkende koppen die de voordelen van deze luxewagen benadrukten. Van het design tot het rijgedrag, in één oogopslag kon de lezer de selling points van de wagen in zich opnemen.

Maar dat gold ook voor de urgentie. De tekst van de e-mail was natuurlijk vooral actiegericht, met het doel de lezer niet alleen te enthousiasmeren maar ook aan te zetten tot handelen. Dat deden we door steeds weer het exclusieve karakter te benadrukken, net als de eenmaligheid van de kans. En door het proces duidelijk uit te leggen: dat zorgde voor duidelijkheid en vertrouwen bij de ontvangers. Omdat de optie nog geen verplichting was tot aankoop, hoefde wie zich aangetrokken voelde tot de LC 500h Launch Edition zich ook nergens door te laten weerhouden om deze kans aan te grijpen.

Resultaat door aandacht

Dat werkte: de door de notaris getrokken winnaar kocht de exclusieve Launch Edition op de VIP-avond. En van de geïnteresseerden die reeds een LC500-optie hadden genomen, schafte 69% de auto alsnog aan. Een mooi resultaat, wat natuurlijk voor een groot deel te maken heeft met Lexus’ auto: de Launch Edition van de LC 500h is nou eenmaal een mooie en unieke wagen.

Maar verder onderstreept deze campagne duidelijk hoe ver je met opletten kunt komen. Wanneer je aandacht hebt voor je klanten en weet wat hun voorkeuren zijn, kun je precies targeten en inspelen op hun unieke smaak en wensen. En als je dan ook nog eens zorgt voor een chique, aansprekende en verzorgde e-mail met de juiste visuals en tekst… dan betaalt dat zich uit.

Key learnings


Weet wat je nodig hebt

Lexus reageerde snel op een exclusieve deal voor klanten. Toen bekend werd dat er één exemplaar van de Launch Edition naar Nederland kwam bouwde de autofabrikant er slim een event omheen. En namen ze contact met ons op voor de campagne.


Verzamel klantinformatie

Wij verzamelen via campagnes informatie voor Lexus, maar ook de dealers letten goed op hun klanten. Welke auto’s vinden mensen mooi en wat vinden ze belangrijk? Door deze inzameling van informatie op allerlei kanalen kan Lexus de klant benaderen voor wat hij echt relevant vindt.


Goed materiaal

Vaak draaien campagnes om beleving. Iets moet een gevoel teweegbrengen. Fotografie en video zijn daarvoor enorm belangrijk. Deel je materiaal dus altijd (en op tijd) met de partijen die je helpen.

Wat vindt de klant?


‘Samen met Brandpulse is het ons gelukt om van een speciale gelegenheid een groot succes te maken. Natuurlijk is er snel belangstelling voor een exclusief model van een mooie auto, maar die belangstelling moet je wel omzetten in resultaat. Het werk van Brandpulse was daarbij cruciaal: zij wisten binnen twee dagen een e-mailcampagne op te zetten die de juiste snaar raakte bij onze klanten. Een uitdaging die niet iedereen zomaar aangaat.’

Alexandra de Vries, Campagnemanager Marketing Communication bij Lexus

Wil jij ook een exclusieve kans benutten en daar snel mee aan de slag?

Stuur Robbert een bericht.

Robbert Peek

Creative Director

© 2017 Brandpulse.nl All Rights Reserved