91 miljoen bezoeken, 50% mobiel gebruik, een verbeterde SEO-ranking en aanzienlijke kostenbesparing door 300 templates terug te brengen naar maar 25. Dat is concreet wat ons redesign betekend heeft voor ANWB. Naast meer toegankelijkheid, relevantie en gebruiksgemak, natuurlijk.

Eén smoel, overal.

De aanleiding voor het redesign van ANWB was simpel: op elk kanaal dezelfde beleving laten zien, ongeacht het apparaat van de gebruiker. In deze tijd kon het gewoon niet meer dat je keuze voor een bepaald device je belemmerde op de ANWB-site. Of dat de visuele ervaring compleet anders was op je iPhone dan op je desktop. Aldus ANWB zelf.

Na het redesign moest de site dus volledig responsive zijn, net als een stuk cleaner qua stijl en overzichtelijkheid. En overal dezelfde sterke merkuitstraling hebben; bijvoorbeeld door meer foto’s toe te voegen. Ook betekende dat dat er een bepaalde mate van voorspelbaarheid ingebouwd moest worden: wie een site bezoekt heeft bepaalde verwachtingen. Het wiel opnieuw uitvinden helpt je bezoekers dan vaak niet. Integendeel.

Innovatie & omnichannel

Maar het redesign beperkte zich niet alleen tot de site: alle uitingen op alle kanalen werden aangepakt. Van e-mails tot folders tot winkelzuilen tot apps. Dat betekent ook dat het redesign een ingrijpend traject was dat best wat tijd kostte. 1,5 jaar om precies te zijn. Eerst ontwikkelden we concepten, die testte ANWB vervolgens met gebruikers op allerlei apparaten en browsers, vervolgens optimaliseerden we die, werd er weer getest, dan gebouwd en uiteindelijk getweakt tot livegang en erna.

Eind 2015 werd gestart met het optimaliseren en opschonen van de bestaande content, waarna de redesigns geleidelijk werden doorgevoerd om bezoekers te laten wennen aan de veranderingen. Dat hield alles begrijpelijk en overzichtelijk. Een klantvriendelijke aanpak dus die aansloot bij de nieuwe site- en mailtemplates die maar één doel hadden: gebruikers houvast bieden en met weinig clicks naar hun bestemming krijgen.

5 redesign uitgangspunten

Het beste van elkaar

Continu innoveren doe je niet alleen. Zeker niet bij een grote organisatie als de ANWB: je hebt te maken met allerlei kanalen en disciplines die ervoor moeten zorgen dat al die kanalen optimaal functioneren. Daarom werkten we agile, en pakten we steeds kleine delen van de ANWB-dienstverlening aan, samen met allerlei andere specialisten. Tot het redesign komen was zo een echte team effort, waarbij we samen met ANWB innoveerden en resultaat boekten.

En dus niet alleen voor gebruikers: het maken van campagnes, versturen van nieuwsbrieven en opzetten van nieuwe pagina’s maakten we ook een stuk werkbaarder voor ANWB-medewerkers. Met 25 templates zorgden we voor een overzichtelijk aantal, elk met een duidelijk doel, gemakkelijk te bewerken en te publiceren. Zodat ANWB snel in kan spelen op een veranderende markt, terwijl de ANWB-beleving overal intact blijft.

Key learnings


Samenwerken

Elkaar uitdagen en met elkaar meedenken versterkt het eindproduct aanzienlijk. Daarnaast voorkom je in een vroeg stadium ruis.


Consistentie

Herkenning en affiniteit breng je teweeg door te beginnen met herkenbaarheid. Zorg op al je kanalen voor een uniforme beleving.


Techniek & innovatie

Inzicht in het gedrag van je bezoekers helpt je je kanalen te verbeteren. Met de juiste software weet je waar de kansen liggen en waar juist niet.

Wat vindt de klant?


'Brandpulse heeft laten zien dat we meer kunnen bereiken met minder. We gaan nu bijvoorbeeld veel effectiever om met onze templates en merken dat er veel meer visie achter het gebruik zit. Verder zijn ons tijdens het redesigntraject veel zorgen uit handen genomen, doordat er werd meegedacht en over elke stap goed werd gecommuniceerd. Het was echt een hechte samenwerking.'

René Ruger, Directeur Omnichannel bij ANWB

Hulp nodig met jouw redesign op al jouw belangrijke kanalen?

Stuur Fleur een bericht.

Fleur Peters Rit

Design & Concept Specialist

© 2017 Brandpulse.nl All Rights Reserved